יום רביעי, 14 בנובמבר 2012

המלצה לספר "האי ברחוב הציפורים"





המלצה על הספר

   "האי ברחוב הציפורים  " אורי אורלב 




קראתי את הספר "האי ברחוב הציפורים" מאת אורי אורלב. הספר מספר על אלכס, ילד יהודי בתקופת השואה, שגר לבדו בבית הרוס בגטו כמעט ריק מאדם. אלכס מחכה לאביו בבית ההרוס ברחוב הציפורים. אלכס חייב לשרוד את הימים הקשים עד שאביו יחזור. הימים הופכים לשבועות והשבועות הופכים לחודשים. לאט לאט אלכס מאבד את האמונה שאביו יחזור, אבל אף פעם לא מודה בכך. את הימים אלכס מעביר בחיפוש מזון ודברים אותם הוא צריך, בדירות הנטושות בגטו. לחברה מארח לו רק עכברו שלג שעוזר לו למצוא אוכל. אלכס פוגש יהודים, פולנים, ובוזזים, וחווה חוויות שונות ומיוחדות.

אני ממליץ על הספר הזה כי הוא מרתק ומותח. אלכס חייב לשרוד לבד בגיטו, להיזהר מגרמנים שמפנים את החפצים מדירות היהודים הריקות, ומחפשים יהודים שמסתתרים בבונקרים ובמחבואים בגיטו. בנוסף לכך, אלכס מוצא דרך לצאת מהגיטו לצד הפולני, כדי להציל את חייו של פצוע שמסתתר אצלו. אלכס משחק עם ילדים פולנים, ואפילו מוצא לו חברה, אבל הוא תמיד צריך להזהר שלא יזהו אותו כיהודי.

שנית, הספר כתוב בצורה כזו שהקורא מתחבר לאלכס שהוא הדמות הראשית בדרך נוגעת ללב. הקורא משתתף ברגשות של אלכס. למשל כשגונבים לאלכס את האוכל שהוא מצא, הקורא מרגיש עצוב, כועס ומשתתף ברגשות של אלכס, ולא רק מרחם עליו. כשאלכס פוחד ומסתתר, גם הקורא פוחד ודואג לאלכס.

בנוסף, הספר מלמד על תקופת השואה ואיך אנשים חיו בזמן ההוא. הספר מלמד על איך הגטו היה בנוי ועל הבונקרים שהיהודים בנו כדי להתחבא בהם. הספר מתאר איך בתקופת השואה האנשים היו מתייחסים בחשדנות האחד לשני כי הם לא ידעו אם אפשר או אי אפשר לסמוך על האחר. למדתי על הבוזזים הגרמנים והפולנים שחיפשו חפצים ומזון לעצמם בדירות של היהודים שפונו מהגיטו. הספר מראה שכדי לשרוד אנשים היו חייבים לחשוב על רעיונות "מחוץ לקופסה" כדי לשרוד, לדוגמא, אלכס בנה סולם מוסתר כדי להגיע לקומה הרוסה שאף אחד לא חשב שמישהו יכול להיות שם.

לסיכום, אני חושב שהספר "האי ברחוב הציפורים" יהיה ספר מרתק גם בשבילכם, ושלא תרצו להפסיק לקרוא אותו. אני מקווה שתקראו את הספר ותהנו ממנו כמו שאני נהניתי. אני יודע שלא תתאכזבו.

תגובה 1: